Dlaczego Minecraft (gry i social media) niszczą kreatywność Twojego dziecka?

Dzisiaj mamy do zaproponowania mały quiz, szybkie ćwiczenie, które mam nadzieję, że dobrze zobrazuje dlaczego świat wirtualny (gier i social mediów) jest bardzo szkodliwy dla naszych dzieci (szczególnie przed 13-tym rokiem życia) i dlaczego tak ważne jest by jak najwięcej czasu spędzały w otoczeniu "nieprzetworzonej" przyrody - czyli w lesie, mało uczęszczanych górach, wiejskich drewnianych osadach, gdzie jeszcze nie nastąpiła "minecraftyzacja" przyrody (w postaci metalowych placów zabaw, pudełkowych identycznych bloków, autobusów, metra itp.).

Dlaczego Minecraft (gry i social media) niszczą kreatywność Twojego dziecka?

Aby wykonać to zadanie potrzebujemy dwóch zdjęć i serii pytań, które dokładnie pokażą nam jakie braki niesie ze sobą świat wirtualny, braki, które praktycznie dyskwalifikują go jako miejsce w którym odbywa się edukacja.

Żeby nie przedłużać proszę przyjrzeć się poniższemu zdjęciu oraz spróbować odpowiedzieć na zamieszczone pod tymi zdjęciami pytania. Można też nie odpowiadać, ale zastanowić się, czy jesteśmy w stanie mając wiedzę szkolną, z matematyki, fizyki, geografii, po poświęceniu chwili czasu udzielić poprawnej odpowiedzi.

Zdjęcie 1 - rzeczywiste

Bieszczady Źródło:: https://wallpapercrafter.com/204263-___bieszczady-tree-shelter-and-house-hd.html

Pytania:

  1. Z której strony świeci słońce? lewej
  2. Która jest godzina, pora dnia, pora roku? około 12, południe, wiosna/lato
  3. Czy wieje silny wiatr? nie_
  4. Jaki jest kąt nachylenia dachu? Gruntu? 70 stopni dach, 30 stopni grunt
  5. Jaka jest mniej więcej temperatura? 25 stopni
  6. Z czego zbudowany jest domek? drewna
  7. Co to za miejsce? stok, w bieszczadach
  8. Jakiej wysokości jest drzewo po lewej stronie, jeśli okno domku ma wymiary 1m x 1m? nie wiem, musze policzyć, na oko 15m
  9. Gdzie trzeba położyć piłkę by się stoczyła na dół? na górze, za domkiem
  10. Gdzie trzeba położyć piłkę by się stoczyła na dół i zrównała się z domkiem po 1 minucie? nie wiem, ale mogę policzyć, muszę znać masę kulki oraz dokładne nachylenie, dobrze też znać ukształtowanie terenu (z mapy na geografii)

Widzimy, że niektóre pytania są łatwiejsze, drugie trudniejsze, a niektóre musimy sobie wyobrazić i bazując na naszej wyobraźni możemy przewidzieć odpowiedź.

Zdjęcie 2 - Minecraft

Domek Minecraft Źródło:: http://www.planetminecraft.com/project/flying-house-2836250

Pytania:

  1. Z której strony świeci słońce? nie wiem
  2. Która jest godzina, pora dnia, pora roku? nie wiem, południe, wiosna/lato
  3. Czy wieje silny wiatr? nie_
  4. Jaki jest kąt nachylenia dachu? Gruntu? różny, "skokowy", nieznany
  5. Jaka jest mniej więcej temperatura? brak informacji
  6. Z czego zbudowany jest domek? z bloczków
  7. Co to za miejsce? gdzieś w grze
  8. Jakiej wysokości jest drzewo po lewej stronie, jeśli okno domku ma wymiary 1m x 1m? dom nie ma okien?!?, nie ma drzew
  9. Gdzie trzeba położyć piłkę by się stoczyła na dół? brak rzeczywistej grawitacji, nie wiem
  10. Gdzie trzeba położyć piłkę by się stoczyła na dół i zrównała się z domkiem po 1 minucie? nie da się

Widzimy, że w grze odpowiedzi są mniej "spójne", są bardziej cyfrowe i zależne od indywidualnej interpretacji. Może dlatego tak ciężko porozumieć się z młodymi ludźmi? Może (niechcący) podmieniono im świat?

Zdjęcie 3 - Bridge constructor

Bridge constructor Źródło:: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.headupgames.bridgeconstructor

Przy tym zdjęciu można zadać inne pytania, ale istotne jest pytanie, czy ucząc się w tym świecie budować mosty (gra sugeruje, że bazuje na rzeczywistych prawach fizyki), dziecko nauczy się budować prawdziwe mosty?

Podsumowanie - negatywne skutki ograniczeń świata wirtualnego

Świat rzeczywisty - matematyka, chemia, fizyka, informatyka

Widzimy, że w świecie rzeczywistym jesteśmy w stanie odpowiedzieć na te pytania korzystając z wiedzy szkolnej, a także naszego doświadczenia i trochę intuicji… jak sami nie wiemy, to możemy spytać kogoś innego, który ma inną perspektywę i może nam odpowiedzieć na te pytania. Co istotniejsze, jak dostaniemy odpowiedź od drugiej osoby to możemy ją zweryfikować, czy jest prawdziwa, czyli czy jest zgodna z rzeczywistością, z jej prawami odkrytymi na matematyce, fizyce, chemii, czyj jest halucynacją, czyli błędnym wytworem naszej wyobraźni i naszego braku wiedzy. W ostatecznym rozrachunku, próbując wielokrotnie możemy dojść do odpowiedzi.

Świat gier - Minecraft, Roblox, Fortnite, Scracth

Tego samego nie możemy powiedzieć o świecie gier, który pomimo swej atrakcyjności, kolorów, jest mocno wybrakowany, cyfrowy, minecraftowy. Często zapytanie drugiej osoby też nic nie daje, ponieważ nie da się ocenić, gdzie jest słońce, na jakiej podstawie stoi dom, albo jaka jest temperatura. Bo świat cyfrowy jest wybrakowany, niespójny i nieciągły - nie da się braków świata wirtualnego uzupełnić na podstawie wiedzy zdobytej w szkole, czy w książkach, dlatego taki świat prowadzi do tego, że każdy gracz ma inne, indywidualne rozumienie,

A to jak się można domyślić powoduje wiele problemów:

Brak możliwości współpracy

W grze każdy inaczej rozumie czym jest np.: dom, a w konsekwencji każdy inaczej zrealizuje to zadanie. Jeśli dziecko ma poprawny kontakt z rzeczywistością, to zacznie odbijać rzeczywistość w grze, ale wiele dzieci już poprzez wszechobecną cyfryzację, zaczyna przestawać rozumieć co znaczy "dom"

Przykład pracy z zajęć, dzieci, które budują "dom" z klocków.

Praca 1 - dzieci grające w Minecraft

Prace dzieci z Minecraft

Praca 2 - dzieci z ograniczonym dostępem do mediów cyfrowych

Prace dzieci z Minecraft

Brak "wiążącej" odpowiedzi

Wszystko polega na konsensusie, umowie - jedna grupa może ustalić jedno, a druga drugie.

Zaburzenia wyobraźni

Dziecko nie może przewidzieć skutków swoich działań, musi je "empirycznie" po omacku odkrywać

Dzisiaj często się mówi, że pirat drogowy nie miał, wyobraźni, bo jakby ją miał to by nie doszło do tragedii - niestety jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy, jest to, że młodzież odrywana jest od rzeczywistości i dorasta w świecie wirtualnym - Marcin Zieliński

Zaburzenia myślenia abstrakcyjnego

Myślenie abstrakcyjne polega na szukaniu analogii, cech wspólnych, kategoryzowania, porządkowania informacji, świat rzeczywisty jest uporządkowany według praw matematyki, fizyki, chemii, a świat gier ma swoje prawa - często sprzeczne z prawami rzeczywistymi np.: trzeba okraść, lub pobić kogoś by przejść dalej

Zaburzenia myślenia logicznego

Ponieważ świat gier jest mocno uproszczony (często wystarczy 5-10 min by umieć grać), gdyż jego celem jest zabawa i rozrywka, więc i zadania są proste. Gracz, nie musi myśleć o konsekwencjach jak jego działanie wpłynie na przyszłość. Prowadzi to do tzw. "logiki lokalnej", "jednowymiarowej", która sprawia, że coś wydaje się "logiczne" i poprawne w danym wymiarze, ale sprzeczne w szerszym kontekście… przykładem takim jest "ekologiczność" samochodów elektrycznych i ich pozytywny wpływ na środowisko.

Gorsza orientacja w przestrzeni

Dziecko, które dużo czasu spędza w świecie wirtualnym, nie odbija w sobie praw rzeczywistości, nie uczy się topografii i złożoności rzeczywistości, a w efekcie prowadzi to do alienacji i uciekania do świata wirtualnego.

Ale ja gram i nic się nie dzieje?

My dorośli (z przełomu XX i XXIw), którzy dorastaliśmy w świecie, gdzie internet dopiero się pojawiał, ukształtowaliśmy swoje "myślenie", naszą "wyobraźnię", w dużej mierze na świecie realnym, bo chociaż były już seriale i filmy, które są początkiem "minecraftyzacji", to jednak gry i internet były uboższe i graliśmy mniej (może 20% czasu).

Dzisiaj się to zmieniło, dzieci prawie "rodzą się" w świecie cyfrowym, bo wczesne zdjęcia udostępniane są na social mediach, a następnie w ręce wpada elektroniczna niania "tablet", później telefon, komputer i tak dziecko rośnie poza światem rzeczywistym (a nawet w rzeczywistym jest trudno, bo dostaje ogrom bodźców w parkach rozrywki, kinie, muzyce)... siedzi samo w swoim pokoju, i podróżuje po najbardziej brutalnym świecie:

YouTube Kids, czyli powszechnie dostępne, niebezpieczne treści dla dzieci poniżej 13 roku życia (UWAGA!!! nawet miniaturka nie nadaje się do publikacji): https://www.youtube.com/watch?v=Rjm8XgKLUyA

Minecraft/Roblox:

Zapraszamy też do sekcji video

Tutaj znajdziesz nasze krótkie Webinary na temat edukacji opartej na wiedzy, łączącej matematyke, biologię, fizykę itp.

Odkryj dlaczego gry wciągają uzależniają

🧐 Czy zastanawiałeś się, co wspólnego mają gra Candy Crush, Brawl Stars, Minecraft, Wirtualna Polska i sztuka Pabla Picassa? 😊

Myślenie funkcyjne - brakujące ogniwo edukacji

Posłuchaj Webinaru na temat "Brakującego ogniwa edukacji - czyli o myśleniu funkcyjnym"🙂. Zobacz, unikalne w tej części galaktyki , podejście do nauczania😉

Obejrzyj i poznaj jakie moce daje Twojemu dziecka prawdziwa informatyka.

Zobacz też

Programowanie a świat przyrody — opowieść o arbuzie i kodzie

Czego może nauczyć nas arbuz o programowaniu? Zobacz jak natura inspiruje do tworzenia mądrych, harmonijnych i przedsiębiorczych rozwiązań, szczególnie w kursach programowania dla dzieci.

Czytaj

Czy ChatGPT zdominuje ludzi?

Czy sztuczna inteligencja zdominuje ludzi i zabierze nam i przyszłym pokoleniom pracę?

Czytaj