Biologia i IT: Co wspólnego z programowaniem ma... Winogrono?
Stałem z winogronem w ręku. Zwyczajna, fioletowa kiść – żadna filozofia. A jednak coś mnie w niej zatrzymało. Może to był głód. A może ciekawość. By dokładniej zbadać temat (oczywiście czysto naukowo), musiałem poświęcić się i... zjeść owoce. Kęs po kęsie, miąższ eksplodował słodyczą, a ja uśmiechałem się coraz szerzej. Na końcu została sama kiść – jak mapa podróży przez letni smak. Ale to dopiero początek.

Co skrywa pestka?
Podziwiałem każdy owoc – jak powstał, jak dojrzał, jak stał się soczysty i słodki. A potem – pestka. Niepozorna. Maleńka. A jednak – pełna kodu życia.
Ta pestka to taki mikrochip natury. Wie, kiedy czas rosnąć, a kiedy zasnąć. Zna się na komunikacji z pszczołami. Wie, jak rozstawić liście, by złapały jak najwięcej światła. Potrafi magazynować wodę, przetwarzać składniki z gleby. Umie wyczuć zmianę pór roku, odpoczywać zimą, a wiosną wrócić do działania.
To już brzmi jak algorytm. Jak funkcja. Jak doskonały system biologicznego kodu.
Jak zapisać winogrono w C#?
Gdy przyjrzymy się strukturze kiści...
... i spróbujemy ją odzworować w kodzie C#, to wyjdzie nam coś takiego.
Te pare linijek, a opisuje nam bardzo dobrze naturę winogrona... i co ciekawe nie tylko kiści, ale owoców, pestki, czy liści. A może to nie tylko struktura winogrona? A całej przyrody, świata, a nawet naszej restauracji, którą budujemy z dziećmi na kursie programowanie? Co się stanie jak odkryjemy algorytmy, z których korzysta natura używając tej struktury np: do transportu środków odżywczych, reakcji fotosyntezy?
To nie jest przypadek. To wzorzec. Struktura, która jest wszędzie.
Struktura, którą widzisz wszędzie
Na przykład w literaturze. Każdy utwór literacki to winorośl. Wstęp zakorzenia temat. Liście – to historie poboczne, które rozkładają się na światło naszej uwagi. Kwiaty to kulminacje – pachnące emocją, pełne znaczeń. A bohaterowie? Pszczoły, ptaki, zwierzęta tej opowieści. Poruszają się, zapylają, przenoszą historię dalej. I zostawiają po sobie owoce – morał, refleksję, coś, co w nas zostaje.
A strona internetowa?
Też kiść. Ma korzeń – strukturę kodu, architekturę informacji. Ma liście – menu, kategorie. Kwiaty – to elementy, które przyciągają uwagę: slider, baner, formularz. A owoce? To treści, które chcesz przeczytać. To cel wizyty. To konwersja. Wszystko zaprojektowane, by działać razem. Tak jak w naturze.
A pokój?
Tak! Nawet pokój ma swoją strukturę. Szuflada to jak paczka danych. Biurko – przestrzeń robocza. Stosy ubrań – niechciane obiekty w pamięci RAM, które można posprzątać albo… zignorować (ze świadomością ryzyka przepełnienia bufora). Wszędzie odnajdziemy ten magiczną kiść.
Czy świat jest zbudowany jak "kod"? Jak fraktale?
Fraktalna rzeka w Polsce
Fraktalność rzeki w Egipcie
Idealny fraktal w matematyce
Fraktal w Warszawie
Źródło: https://polandonair.com/wp-content/uploads/2016/03/stare-miasto-w-warszawie.jpg
Patrzysz na winogrono. A potem na książkę. Na stronę, na pokój, na drogi, na miasta i zaczynasz widzieć tę samą – strukturę, architekturę zaszytą w świecie przyrody i wykorzystywaną wszędzie.
Cyfryzacja, minimalizacja, Minecraftyzacja
Jednak im dalej odchodzimy od natury, im dalej zbliżamy sie do nowoczesnych dzieł człowieka, tym ta struktura coraz bardziej zanika. Miasta wypełniają identyczne i minimalistyczne bloki, otoczone betonem, wszystko jakby żywcem wyjęte ze świata Minecraft.
Źródło: https://budownictwob2b.pl/i/images/9/6/1/d2FjPTg3MHgxLjY1MA==_src_208961-warszawa-betonoza.jpg
Źródło: https://galeria.bankier.pl/p/c/c/386104618f3ab7-948-568-0-278-4288-2572.jpg
Nawet rzeki i lasy, niegdyś pełne różnorodnośći, zaczynąją być proste i identyczne. Wszystko w około, jak samochody, meble wyglądają identycznie, minimalistycznie.
Sklepy wypełnione pułkami, a na nich znowu pudełkowe produkty, jakby wyciągnięte z Minecrafta.
Rozbicie przedmiotów w szkole
Nawet przedmioty szkolne są jakby rozłączonymi oddzielnymi światami, matematyka i fizyka, jeszcze ze sobą współpracują, ale na plastyce, j. polskim, granice matematyki, już nieobowiązują. Przez to dziecko mimo ogromu materiału poznaje świat w sposób wybrakowany. W najlepszym wypadku podobny do obrazu Pablo Picasso,
A w najgorszym już widziany jako całkowita abstrakcja, z której chce sie uciec w świat wirtualny, depresję, a nawet odebrać sobie największy dar, jakim jest życie.
Źródło: https://www.haloart.pl/foto-prod-zoom/97948_zoom.jpg
Przez to rozerwanie spójności w szkole, w miastach, w świecie cyfrowym, współczesne dzieci mają tak duże problemy z matematyką... i zdrowiem psychicznym, bo czują się zagubione, jakby żyły w halucynacji -- Marcin Zieliński
Jak połączyć na nowo to co rozbite?
Świat wielkich miast, sklepów się "zcyfryzował", utracił swoją fraktalność, stał sie jakby z fabryki, a co gorsze jest niezgodny z prawami matematyki, fizyki... często się to objawia licznymi konfliktami (pieszych z rowerzystami, czy kierowcami)... często myślimy, kto mógł coś takiego zrobić, czujemy jakby to był jakiś błąd Matrixa.
Więc rodzi sie pytanie, czy tą fraktalność wszystko można odkryć w grze? W Minecraft? Albo w innych światach wirtualnych, gdzie "budujesz", "tworzysz", "programujesz"? Czy faktycznie można się tam uczyć algorytmów, struktur danych, projektowania logicznego?
A może... jeszcze lepiej zrobić to w lesie. W ciszy. Wśród prawdziwych struktur. Gdzie każda drobinka, owad, roślina, ptak, czy zwierzę, działa jak żywa aplikacja. Gdzie każda gałąź ma swój cel, a każda kiść – swoje przeznaczenie.
Bo może kod nie pochodzi z komputera? Może to prawdziwa informatyka, próbuje odkryć to co natura wiedziała od zawsze?
A teraz zobacz fraktal rzeczywistości?
Zobacz też
Dlaczego Minecraft (gry i social media) niszczą kreatywność Twojego dziecka?
Czy wiesz, że Twoje dziecko może znać Minecraft lepiej niż... rzeczywistość? Sprawdź prosty quiz, który pokazuje, jak gry i social media wypierają kreatywność, logiczne myślenie i prawdziwe doświadczenie świata.Sprawdź 👉

Gniew u dziecka – opowieść o emocji, której nie trzeba się bać?
Miasta coraz częściej przypominają chaotyczne mapy z Minecrafta – prostokątne, pikselowe, bez datli, niespójne z matematyką, fizyką, zimne, bez duszy, to rodzi niepokój u młodych ludzi. Sprawdź jak 👉
