Jak pomóc w przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty i matury?

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty czy matury zazwyczaj jest dla dzieci sporym wyzwaniem, ponieważ młody człowiek musi poskładać i uporządkować wiedzę zdobywaną przez wiele lat. Chociaż wydaje się, że wystarczy, żeby uczeń usiadł do tematu przygotowań na kilka miesięcy przed końcowym egzaminem, to jednak otaczająca rzeczywistość pokazuje nam, że wszystko ma swój rytm i czas. Jak więc przygotować się do tego egzaminu dobrze? Zacznijmy od podstaw.

Jak pomóc w przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty i matury?

Egzamin ósmoklasisty, a rytm natury

Żeby pokazać, jak przygotować się do egzaminów ósmoklasisty, matury, czy dowolnego innego, posłużymy się analogią zasiania pola przez rolnika. Rolnik, aby móc zebrać plony musi działać zgodnie z rytmem natury i z jej prawami. Musi odkryć rzeczywistość i dostosować się do jej zasad. Jeśli to zrobi, przyroda będzie z nim współpracować, jeśli nie, będzie z nią walczył i myślał, że jest ona przeciwko niemu. Tymczasem, to on po prostu jej nie szanuje i nie rozumie.

Rolnik musi odkryć jakie jest równanie 2+2=4 dla wzrostu pszenicy, żyta, dla jabłek, truskawek i innych płodów ziemi. Na nic się zda narzucanie swoich zasad i próba działania według 2+2=3 czy 2+2=5, ponieważ proces wzrostu roślin opiera się na współpracy całego ekosystemu. Wymaga odpowiedniego momentu, czasu, przygotowań. Rolnik jak surfer musi złapać falę i wykorzystać jej siły. Na nic się nie zda determinacja i silne postanowienie, jeśli będzie działał wbrew prawom natury.

Przed zasiewem trzeba przygotować i zabezpieczyć odpowiednio glebę przed zimą, by na wiosnę była wypoczęta, nawodniona i bogata w składniki mineralne potrzebne roślinom do wzrostu. Na nic nie pomoże pośpiech i próba przyśpieszenia, bo nie da się zmieniać tych terminów. Rośliny do wzrostu potrzebują słońca, na początku mniejszego, następnie większego, potrzebują owadów, które zapylą kwiaty, a te również odpoczywają w zimie i budzą się dopiero na wiosnę.

Pomyślmy, czy nie jest tak samo z nauką w szkole?

Rolnik, może różnymi zabiegami ten proces modyfikować i na niego wpływać, jednak tylko w ograniczonych ramach - zgodnych z odkrytymi prawami natury. Im lepiej je pozna i jest im bardziej posłuszny tym lepsze efekty osiągnie. Jeśli przegapimy, któryś z etapów, to będzie on miał wpływ na każdy kolejny krok plonów i zbiorów. Tak jak na poniższym diagramie widzimy, że "Im wcześniej popełnimy błąd, tym większy jest koszt jego naprawy".

Chociaż diagram dotyczy dziedziny programowania, to jest tak samo prawdziwy w budownictwie (jak postawimy ściany to trudno zmienić fundamenty), zdrowiu (jak przestaniemy ćwiczyć za młodu, to w wieku dorosłym zapadniemy na różne choroby cywilizacyjne) itp. Diagram jest również w 100% prawdziwy także w temacie nauki i przygotowania do egzaminu ósmoklasisty czy matury.

Każde niedociągnięcie na wcześniejszym etapie, będzie zwiększało ilość pracy i środki jakie należy użyć, by wrócić do rytmu. A i tak nie mamy gwarancji, że się uda nadgonić stracony czas..

Nauka do egzaminu ósmoklasisty zgodna z prawami natury

W świecie rzeczywistym (w przeciwieństwie do świata wirtualnego i gier), nie da się wielu błędów naprawić, można je kompensować, niwelować, a czasem z powodu zaniedbania lub zdarzeń losowych trzeba poczekać aż do następnego cyklu. Jeśli nie nauczymy się pisać i czytać - to zamykamy sobie drogę na inne kroki. Nie da się przeskoczyć na studia, bez tej wydawałoby się podstawowej i oczywistej wiedzy.

Przyroda działa lepiej od szwajcarskiego zegarka. Nie potrzebuje człowieka, który ją nastawi, nakręci lub wymieni baterie. Przyroda ma swój czas i rytm. Tymczasem zegarek, mimo iż wskazuje czas, nie zna godziny i potrzebuje człowieka, by ten go ustawiał i co jakiś czas korygował – gdy człowiek tego nie zrobi, to zegarek będzie wskazywał czas niezgodny z rzeczywistością, będzie halucynacją, jak wszystko co jest niezgodne z rzeczywistością. Przyroda jest inna od rzeczy stworzonych przez człowieka. Ona nadaje rytm i musimy zgrać się z jego tempem, jak muzyk w orkiestrze. Tylko wtedy, uda się nam wydobyć z niej dobro, które jest nam potrzebne, jak np.: owoce czy warzywa.

Prawdziwa rzeczywistość jest bardzo bogata i wdzięczna. Jeśli postępujemy zgodnie z jej zasadami i współpracujemy z nią, to daje bogate plony (wystarczy zobaczyć ile nasion daje papryka, pomidor, czy inny owoc) i pozwala nam harmonijnie żyć. Jeśli dziecko zacznie uczyć się zgodnie z prawami natury, wtedy bardzo łatwo przygotuje się do egzaminu ósmoklasisty i matury, a jego owoce będą bardzo liczne i dorodne. Będą cieszyć nie tylko dziecko, ale także rodziców, pracodawców i całe społeczeństwo, które zyska dobrego specjalistę.

Do Seeds Need to Dry Before Planting? - Do Not Disturb Gardening

Na zdjęciu widzimy, że oprócz nasion mamy także małych gości:) - muszki owocówki, które również korzystają z owoców. W domu drażnią i przeszkadzają, ale są niezbędnym elementem ekosystemu. To samo zjawisko występuje również podczas nauki, gdzie w około dziecka lata wiele „owadów” jak np.: social media, chaty, newsy, gry, nawet „zbędne” książki, które chcą skorzystać z jego owoców i pochłaniają czas. To dobry sposób również na zdobycie sprawności dyscypliny i koncentracji, na walkę z lenistwem, które jest robieniem wszystko innego, a nie tego co konieczne.

Rytm nauki a przygotowanie do egzaminu

Takie spojrzenie na proces nauki, na jej rytm, na współprace pomiędzy różnymi dziedzinami, może przynieść bogate owoce w dorosłym życiu. Przestaniemy bowiem patrzeć na matematykę, jako oderwaną od języka polskiego czy historię od biologii i geografii, a wszystko stanie się tak samo potrzebne, jak pszczoła kwiatom. Nic nie będzie zbędne, bo wszystko pomoże nam zrozumieć rzeczywistość. Dzięki matematyce odkryjemy jak wydawałoby się całkowicie odmienny język polski, ma też swoje wzory i równania, które pozwalają jednoznacznie opisać rzeczywistość. Dzięki temu nauczymy się jak poprawnie odkrywać znaczenie wiersza czy powieści. Nauczymy się też znajdować błędy i pułapki zastawione wiele lat temu przez poetów i pisarzy.

Aby nauczyć się do egzaminu, trzeba odejść od komputera

Dlatego tak ważne jest pracowanie w rzeczywistości, bo w niej odkryjemy odpowiedzi na nasze pytania. Widać to bardzo mocno w programowaniu, gdzie trzeba bardzo często wstać od biurka komputerowego, wyrwać się z bijącego światła monitora, które mocno zajmuje wzrok i umysł (znaczenie ma nawet czy pracujemy na białym, czy czarnym tle). Czasami trzeba spojrzeć na drzewo, przyrodę, by zobaczyć jak ona sobie radzi z danym problemem i następnie to samo zrobić w programie.

Ustawienie zegara nauki Twojego dziecka

Tak samo dzieje się w procesie nauki, gdzie musimy wykonywać wszystko krok po kroku. Małe dziecko najpierw musi nauczyć się pilnowania porządku w swoim pokoju, odkrywania porządku i pilnowania go. Stania się zegarmistrzem pokoju, który początkowo musi synchronizować zegar nieustannie, usuwając bałagan i przywracając porządek po każdej aktywności. W późniejszym okresie, gdy zegar pokoju zacznie bić swoim tempem, dziecko wchodzi na następny etap i uczy się kolejnego rytmu dnia. Dzień dzieli się na czas szkoły, czas obowiązków domowych, czas wolny. Ten podział sprawia, że dziecko odkrywa i uczy się kolejnego porządku.

Dowiaduje się, czym jest porządek w matematyce, uczy się o cyfrach, liczbach, poznaje arytmetykę, również poznaje język polski, uczy się zasad odkrywania błędów w pisaniu, uczy się kaligrafii, dzięki temu trenuje również koncentrację, koordynację ruchów dłońmi. Zegar dziecka, wcześniej wskazywał tylko pory dnia, jak pierwotny zegar słoneczny, teraz zaczyna być bardziej precyzyjny i wskazuje godziny. Z biegiem czasu, w harmonii i według rytmu, dziecko poznaje kolejne dziedziny, a jego zegar pokazuje minuty, sekundy. Nie potrzeba go też już tak często nakręcać, bo już wprawiony w ruch dobrych nawyków, poprawnie bije i wskazuje poprawny czas.

Jak pomóc dziecku odkryć rytm nauki?

Na zajęciach KidsPRO właśnie odkrywamy ten zegar, szukamy jego rytmu i staramy się go zsynchronizować i przywrócić mu naturalne tętno. W dzisiejszych naturalny zegar Twojego dziecka zakłócony jest, a często nawet przejęty przez rytm TikToka, Instagrama, gier komputerowych, mediów społecznościowych. Gdy zegar Twojego dziecka przestaje bić, a zaczyna zamiast niego bić zegar świata wirtualnego, wtedy Twoje dziecko oddaje swój czas, swoje siły, swoje talenty i wprawia w ruch zegary, które nic do jego życia nie wnoszą, a tylko z niego wyciągają, są jak kosmiczne czarne dziury.

Czarna dziura pochłania wszystko, nawet światło nie może się z niej wydostać, tak samo świat wirtualny wciąga i nie pozwala wyjść. Im dłużej Twoje dziecko jest pochłonięte przez taką wirtualną czarną dziurę, tym większe rozsynchronizowanie jego zegara z rzeczywistością, tym większe zagubienie i tym większa dziura w jego życiu. Dziura, której załatanie, naprawienie i kompensowanie bywa później bardzo trudne, a czasem nawet niemożliwe. Widzimy więc jak ważne jest, by proces desynchronizacji tego zegara zatrzymać jak najszybciej.

To rozsynchronizowanie zegarów możemy obserwować nie tylko u pojedynczego dziecka, ale w skali całego państwa. Dlatego tak istotne jest odkrycie praw natury i poddanie się ich fali. Bo jeśli zignorujemy prawa natury i ich zasady, to wprawdzie chwilowo możemy osiągnąć postęp (np.: ściągając na klasówce), ale będzie on nietrwały, gdyż wystarczy pewne zdarzenie losowe i możemy wrócić do początku. Można to obejrzeć np.: na poniższym filmie z 2023 roku, gdzie po wielu latach budowania wielkich aglomeracji, regulacji rzek i innych ingerencji w środowisko, przychodzi powódź, która pochłania wszystko i trzeba zaczynać od nowa.

Footage of thousands of vehicles, planes & houses swept away by floods in Beijing, China today

Zapraszamy też do lektury artykułu o konkurencji, gdzie pokazujemy źródło problemu: "Praca zespołowa dlaczego tak ważny jest drużynowy aspekt nauki?"

Niezmienne prawa natury a przygotowanie do egzaminów

Takie same niezmienne prawa obowiązują w każdej dziedzinie, nie tylko przyrodzie, bo prawdziwe są w fabryce samochodów, samolotów, statków kosmicznych, budowie domu, ale także w szkole i podczas nauki. Trzeba je tylko odkryć i zgodnie z nimi współpracować. Niestety współcześnie ta harmonia świata rzeczywistego została mocno rozbita przez zdobycze techniki, które jak błyskotki wciągają nas i nasze dzieci do świata wirtualnego. A zasady tego świata są zmienne i ustalane przez różne firmy zgodnie z ich interesem. I co najgorsze, często są niezgodne z prawami natury (np.: uproszczone i schematyczne gry komputerowe, pełne bestialstwa i bezsensownej przemocy).

Prawa natury przydatne dla medycyny, prawa, architektury

Te same stałe i niezmienne prawa obowiązują w świecie medycyny, prawa, architektury, itp., dlatego zdobycie sprawności poprawnej dekompozycji rzeczywistości i odkrywania jej praw jest bezcenna dla każdego, a nie tylko dla programisty, czy przedsiębiorcy.

Pokój i porządek - niezbędne przy nauce do egzaminów

Skupienie się na rzeczywistości, sprawia że znikają spory i długie dyskusje. Istotne bowiem się staje nie moje, czy Twoje zdanie, ale jak jest naprawdę w rzeczywistości. Dzięki temu nie jest istotny wiek, płeć, kolor skóry, pochodzenie czy stan majątkowy.. Rzeczywistość jest od tego niezależna.

Gdy młody człowiek razem z nauczycielem odkrywa wspólną nam wszystkim rzeczywistość, może w nauczycielu dostrzec przewodnika, który swą wiedzą, doświadczeniem przekaże wiedzę minionych pokoleń i uchroni go przed popełnianiem tych samych błędów co nasi przodkowie. Przekaże odkryte już prawa natury. Nauczyciel przestanie być wrogiem, a stanie się towarzyszem na drodze do rozumienia świata.

Dzięki takiemu podejściu, dziecko zobaczy, że wspólna rzeczywistość sprawia, że jesteśmy w stanie się porozumieć, a to co nas różni, to jedynie nasze postrzeganie. Może być bliższe lub dalsze rzeczywistości. To właśnie ta różnorodność obserwacji i stałość świata rzeczywistego, pozwoliła ludzkości w trwającym wiele tysięcy lat procesie wydobyć to co ważne i istotne w danym zagadnieniu, a co jest nieistotne. Pozwoliła też wskazać co jest błędem, naszą projekcją, halucynacją niezgodną z rzeczywistością.

Trzeba poznawać całą rzeczywistość, a nie jej fragmenty

To wspólna rzeczywistość sprawia, że matematyk może porozumieć się z polonistą, rolnik z programistą, piekarz i producent samochodu, mogą spokojnie współpracować i tworzyć konieczne dobra i uzupełniać się swoimi talentami, bez zbędnego wywyższania się i szkodliwej konkurencji.

Nie wystarczy skupić się jedynie na matematyce, biologii, czy chemii, bo to tylko wycinki rzeczywistości. Takie fragmentaryczne postrzeganie świata jest niebezpieczne, bo może prowadzić do wniosków niezgodnych z rzeczywistością w innym temacie. Matematyka, fizyka, biologia się uzupełniają, ale nie dzielą rzeczywistości.

To nastawienie na współprace i odkrywanie swoich mocnych stron sprawia, że możemy bezpiecznie iść do przodu, gdyż wiemy, że jeśli nawet my w czymś niedomagamy to inni zabezpieczają tamten teren i możemy się skupić na naszych zadaniach. Nauka staje się zatem polem treningowym dla naszych sprawności i kuźnią naszych talentów, które później razem wykorzystamy dla dobra społeczeństwa.

Nauka programowania a korzystanie z innych dziedzin wiedzy

Dzięki takiemu podejściu w KidsPRO, młodzi ludzie mogą wskazać błąd w swoim programie, ale mogą też wskazać błędy nauczycielowi, gdyż nie jest istotne kto to zrobi, ale jaka jest rzeczywistość. Dokładnie tak zrobiła np.: Marysia z Opening Team Wilanów, gdy podczas tworzenia kalkulatora odkryła, że przy dodawaniu kalkulator odejmował. Okazało się, że błąd polegał na pomyleniu znaków + i - w wyrażeniu matematycznym. Program się kompilował, uruchamiał, wykonywał poprawnie mnożenie, odejmowanie, ale źle odejmował, a więc był niezgodny z rzeczywistością, dodawanie było halucynacją. Dzięki rzeczywistości i prawom matematyki udało się nam szybko naprawić ten błąd. Bez rzeczywistości, bez matematyki, byśmy tkwili w tej halucynacji.

Nauka w świecie gier Minecraft, Roblox, Scratch jest niemożliwa

Z tego powodu niemożliwa jest nauka programowania w świecie gier Minecraft, Roblox, Scratch – przykład programu matematycznego stworzonego w Scratch https://scratch.mit.edu/projects/590047201/ (warto obejrzeć z dźwiękiem).

Świat technologii i jego braki przeszkadzają w nauce

Tych braków świata wirtualnego jest bardzo dużo, nawet w takim popularnym programie jak notatnik z systemu Windows, który pomimo, iż ma nazwę notatnika nie jest notatnikiem. W prawdziwym notatniku możemy zapisać tekst, narysować obrazek, ale przede wszystkim to, co zrobimy jest trwałe - nie wymaga energii do podtrzymania i przetrwać może nawet setki lat - jest ekologiczne i nie emituje CO2. Tymczasem wirtualny notatnik oprócz braku możliwości rysowania, dodatkowo jest nietrwały, gdyż jeśli nie zapiszemy tekstu na dysku ręcznie, wybierając odpowiednią opcję z menu, to wszystko zostanie skasowane przy kolejnym uruchomieniu komputera. Dodatkowo, aby odczytać tę wirtualną notatkę trzeba non stop dostarczać energii, a jak np.: wylejemy wodę na komputer, to możemy całkowicie stracić tę informację. W prawdziwym notatniku zalanie wodą też przynosi szkody, ale jest mniej groźne dla zapisanej informacji 😃, jeśli oczywiście użyliśmy trwałego tuszu. 😉

Na tym bardzo prostym przykładzie widzimy jak ogromnie i jak bardzo ograniczony jest świat wirtualny i jak bardzo rozbiega się rzeczywistością, bo widzimy że słowo notatnik ma zupełnie inne znaczenie w rzeczywistości i w świecie wirtualnym.

Halucynacje świata IT

Tak jak notatnik, wiele technologii i współczesnych odkryć robi wrażenie jak np.: sztuczna inteligencja. Jednak, ponieważ powstały w świecie wirtualnym, to tylko w świecie wirtualnym są prawdziwe.

Kot na budynku

Oszałamiające grafiki, gdzie wielki kot wspina się po drapaczu chmur albo latające domy, wyglądają baśniowo i bajkowo, jednak są tylko halucynacją, która niestety może negatywnie wpływać na zdrowie psychiczne i proces nauki do egzaminów. Wirtualny świat "przepala" nas jaskrawością kolorów, dynamiką, interaktywnością, możliwością przemieszczania się po wielu światach - różne gry, różne strony WWW, filmy z całego świata.

Unikaj ChatGPT i innych przy nauce

Dużym zagrożeniem są również narzędzia typu ChatGPT, które potrafią generować treści poprawnie gramatycznie, brzmiące poprawnie i na temat, nawet podparte badaniami i faktami, które są jedynie „wymyślone” i całkowicie niezgodne ze stanem faktycznym. Jest to bardzo niebezpieczne dla młodego człowieka, którego wiedza dopiero się kształtuje i nie ma on jeszcze wszystkich narzędzi, które pozwalają wykryć te błędy. Wielu ekspertów dziedzinowych wskazało bezużyteczność ChatGPT w zastosowaniach naukowych, gdyż generowane odpowiedzi były w większości przypadków błędne. (Źródło: Stackoverflow)

Sztuczna inteligencja, świat wirtualny przeszkadza w nauce

Wśród tego pozornego bogactwa możliwości, świat rzeczywisty jawi się jako nudny, monotonny - nie ma sensu się uczyć matematyki, biologii, chemii, bo to wszystko będą robiły roboty. Tymczasem jest zupełnie inaczej. Rzeczywistość jest dla nas dużo lepsza, twórcza, uwalnia nasz potencjał i daje nieskończone możliwości, gdyż wymaga od współpracy, kooperacji w jej odkrywaniu… biolog, fizyk, matematyk, a nawet historyk odkrywają tą samą rzeczywistość, tylko w innym jej wymiarze. Dzięki wspólnemu nam wszystkim światu rzeczywistemu możemy się sprawnie poruszać i działać, bez narzucania swoich idei, bo to rzeczywistość je definiuje, a nie my.

Jak pomóc dziecku w przygotowaniach do egzaminów?

Mam nadzieję, że udało mi się na podanych przykładać zarysować konieczność pracy w rzeczywistości, a nie świecie wirtualnym, świecie gier. Właśnie na takich zasadach zbudowany jest cały kurs, który pokazuje dzieciom jak odkrywać prawa natury, jak wykorzystywać całą wiedzę z matematyki, historii, biologii, fizyki, chemii, by tworzyć prawdziwe firmy i programy.

Nasze zajęcia wpisują się w rytm nauki w szkole oraz wiek młodego człowieka, pokazują jak łączyć wiedzę z różnych przedmiotów, by tworzyć pełny i prawdziwy obraz otaczającej nas rzeczywistości. Bo dopiero, gdy odkryjemy i zrozumiemy, jak dana rzecz działa, jesteśmy w stanie poprawnie ją zaprogramować lub zbudować. Takie nastawienie do nauki sprawia, że pomimo trudu, zmęczenia i czasem znużenia, dzieci wiedzą po co się uczą, przestają być niewolnikami, którym się każe coś robić, a stają się ludźmi wolnymi, którzy wspólnie z nauczycielem, przewodnikiem po danej dziedzinie odkrywają świat i jego zasady. Taka otwartość sprawia, że nauka staje się naturalnym procesem, a nie jedynie przymusem - młodzi ludzie odkrywają prawdziwy cel nauki.

Naszym celem jest pokazanie dzieciom, że programowanie i odkrywanie praw natury jest fascynującym i budującym zajęciem, które pozwala zbudować coś trwałego i wytrzymałego. Coś, co wytrzyma próbę czasu.

Poznanie tych zasad, zdobycie sprawności wyciszania, odkrywania porządku rzeczy w swoim własnym pokoju czy domu, pozwala odkryć też porządek w innych przedmiotach i holistycznie zanurzyć się w proces nauki. Pokazujemy dzieciom jak włączyć się w naturalny rytm nauki i pracy. Pokazujemy, jak bardzo współczesne zdobycze technologii nas z tego rytmu wybijają i uniemożliwiają realną naukę i poznanie świata.

Zobacz

Dlaczego warto zapisać dziecko na kurs programowania KidsPRO?

Już dzisiaj Twoje dziecko zdobędzie kompetencje przyszłości!

Klucz do programowania

Twoje dziecko nauczy się jak zbudować dowolną aplikację zaczynająć od strony internetowej, przez prawdziwe programy komputerowego, a kończąc na aplikacjach mobilnych. Dowie się również jak działają roboty, sztuczna inteligencja, a także internet rzeczy (IoT) .

Zapisz

Przepustka do świata IT

Po tym kursie Twoje dziecko będzie mogło pracować przy dowolnym projekcie na stanowisku Progrmiast .NET, Programista aplikacji mobilnych, Programista aplikacji Desktop, Progrwamista stron WWW

Zapisz